Evenimentul zilei

Vi11162018

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Sănătate Psihologie Şi creierul are nevoie de un „restart”: O duzină de metode prin care să îți recapeți acuitatea intelectuală

Şi creierul are nevoie de un „restart”: O duzină de metode prin care să îți recapeți acuitatea intelectuală

09 Mai 2018 - 

Ți s-a întâmplat vreodată să intri într-o încăpere și să uiți de ce te-ai dus acolo? Sau să ieși dintr-o ședința și să-ți dai seama că habar n-ai ce s-a vorbit pentru că erai cu mintea complet în altă parte? Sigur că e frustrant, dar e destul de normal.

Oamenii de știință spun că creierul e gata să-și piardă concentrarea și să… rătăcească în orice clipă, profitând de orice ocazie. Dovezile arată că zonele din creier responsabile cu „gândurile nelegate de îndeplinirea sarcinilor” (visatul cu ochii deschiși, pierdutul în gânduri) sunt aproape permanent active când creierul e în repaos sau îndeplinește o sarcina care nu necesită concentrare. Din fericire, experții spun că e posibil să canalizezi toată acea energie intelectuală, să filtrezi tot ce-ți distrage atenția și să poți îndeplini orice sarcina îmbunătățindu-ți capacitatea de concentrare. Iată 10 metode prin care să îți recapeți acuitatea intelectuală când simți că mintea începe să își piardă concentrarea în momente când ai nevoie de ea, potrivit site-ului sfatulparintilor.ro.

Dacă nu iubești cu pasiune tot ce are legătură cu muncă ta, e firesc să mai cazi în visare din când în când. Un studiu făcut pe 124 de oameni a arătat că visau cu ochii deschiși cam 30% din timp, chiar și pe parcursul îndeplinirii unor sarcini importante, ceea ce ducea la multe ore de productivitate pierdute. Plictiseala, oboseala și stresul sunt factori care-ți îndeamnă mintea să rătăcească aiurea. Și, cu toate că femeile cad în visare la fel de mult că și bărbații, ele tind să se îngrijoreze și să devină neliniștite când au asemenea episoade de pierdere a concentrării. Nu e cazul să-ți faci probleme: de multe ori când aluneci în gânduri nelegate de ce faci e doar modul creierului de a-și lua o pauză necesară, chiar dacă uneori momentele nu pică prea bine. Iată ce poți să faci:

Organizează-te

Dacă ai mai multe lucruri de făcut, hotărăște-te de care te apuci mai întâi și îndepărtează oricare alte proiecte de pe birou sau de pe ecranul calculatorului. Scapă de memo-uri, mailuri și orice alte lucruri care-ți amintesc că eșți în urmă cu muncă.

Nu-ți împodobi și personaliza excesiv biroul. Chiar și fotografiile de familie pot fi un pretext că să-ți zboare mintea spre alte lucruri, deoarece aceia sunt oamenii pentru care îți faci cele mai multe griji.

Participă

Dacă visezi cu ochii deschiși în timpul ședințelor, provoacă-te singur gândindu-te la întrebări pe care să le pui și alăturându-te în mod activ discuției.

Schimbă decorul

Când simți că începi să-ți pierzi concentrarea, ridică-te de la birou și fă o plimbare pe-afară sau până la sala de mese, că să dai o pauză creierului. În acest fel, mintea ta va asocia biroul doar cu muncă, nu cu alunecatul în visare. Specialiștii spun că dacă nu luăm pauze în mod regulat, mai ales atunci când nu suntem înnebuniți după jobul nostru, creierul nostru va lua pauze din proprie inițiativa.

În mașină

Suntem mult mai predispuși să ne pierdem în gânduri în timpul activităților pe care le putem face automat. Acest lucru e periculos când te afli la volan. Dacă mașină din față pune o frână bruscă viteză ta de reacție s-ar putea să nu fie destul de mare încât să poți preveni un accident. Iată două trucuri care să te ajute să eviți acest lucru:

Leagă un șiret de volan

Când îți petreci timpul în mașină gândindu-te zilnic la aceleași lucruri (făcându-ți planul de muncă pentru ziua respectivă sau gândindu-te ce să gătești pentru cină sau ce au făcut copiii la școală), creierul tău începe să asocieze mașină cu lipsa de concentrare. Un reminder vizual cum ar fi un șiret colorat legat de volan sau un abțibild nou pe bord te pot scoate din reveria periculoasă.

Joacă un joc

Jocurile cu numere și denumiri geografice sunt perfecte pentru excursiile cu mașină cu copiii dintr-un motiv foarte întemeiat: jocurile folosesc obiecte la care ar trebui să fii atent când conduci. Încearcă să ghicești ce înseamnă literele de pe numerele de înmatriculare ale mașinilor din față ta sau găsește tu înțelesuri amuzante pentru ele.

Când citești

Ți se întâmplă să tot recitești aceeași pagină din romanul tău? Nu e de vină memoria ta. „Cititul absent” e un fenomen foarte comun și e nevoie de un efort considerabil că să-l poți controla. Cercetătorii au descoperit că oamenii se pierd de fapt în gânduri cam 20% din timpul cât citesc. Ochii le urmăresc rândurile, însă nu se gândesc la ce citesc.

Fă o pauză

Ridică ochii din carte din când în când că să te gândești la ce ai citit; recapitulează în minte poveștile cărții sau analizează motivațiile unui personaj, de exemplu. Psihologii și neurologii spun că aceste pauze în care ne punem creierul la lucru pentru a înțelege și analiză ce ai citit ne ajută să ne îmbunătățim nu numai capacitatea de concentrare, dar și puterea de înțelegere.

Du-te înapoi

Dacă ai citit câteva paragrafe și nu mai știi ce scria în ele citește-le din nou, dar de jos în sus: începe cu ultimul citit și mergi în sus. Experții spun că reorganizând mici pachete de informații poate îmbunătăți uneori cantitatea absorbită de creier. S-ar putea să ți se pară bizar la început, însă efortul suplimentar pe care-l necesită această tehnică îți va forță creierul să se concentreze din nou.

Comentează

Dacă e cartea ta, poți face mici însemnări pe margini cu creionul sau poți însemna pasaje care ți se par semnificative sau memorabile. Asta te va ajută să-ți mărești capacitatea de concentrare și puterea de înțelegere.

Dacă ai o problema personală

Oamenii care afirmă că sunt nefericiți, de obicei din cauza unei probleme dificile, se pierd mult mai adânc în gânduri în timp ce îndeplinesc o sarcina decât cei care nu au probleme personale. Sentimentele stârnite de situația din viață personală îți limitează capacitatea de a te concentra la orice altceva. Când ești supărat îți vei petrece mare parte din timp gândindu-te doar la acea problema, însă specialiștii spun că genul acesta de a pedala la nesfârșit pe același lucru este de fapt ineficient și neproductiv. În loc de asta…

Varsă-ți amarul

Vorbește despre grijile tale cu un prieten sau o rudă, fie față în față, fie la telefon, că să îți limpezești creierul. Las fel de eficient poate fi și să îți scrii gândurile. Fă o lista cu modalități prin care ai putea să abordezi problema că să o rezolvi și apoi… vezi-ți de viață! “Punerea pe hârtie a unui plan te ajută să treci problema în plan secund va fiind pe jumătate rezolvată, astfel încât îți vei putea îndrepta atenția spre alte lucruri”, spune dr. în psihologie Eric Klinger.

Meditează

Cercetări recente au arătat că meditația nu numai că elimina stresul, după cum se știa, dar îți permite să îndepărtezi din minte orice îți distrage atenția de la lucrurile pe care le ai de făcut. Experții au studiat felul în care își controlau atenția subiecții studiului înainte și după ce au învățat meditația conștientă (30 de minute pe zi, participanții la studiu stătea în liniște, concentrându-se numai pe respirația proprie; când simțea că mintea tinde să „evadeze” își redirecționau cu blândețe gândurile din nou spre respirație).

După 8 săptămâni, toți participanții la studiu au dat dovadă de o remarcabilă îmbunătățire a capacității de a rămâne concentrați asupra unei sarcini precum și o mai rapidă redobândire a concentrării după întreruperi. Meditația antrenează creierul să își îndrepte atenția acolo unde vrei tu și să o păstreze concentrată acolo unde vrei tu.

Sursa: exquis.ro

 

 

Lasă un comentariu