Evenimentul zilei

Sam10202018

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Cultură La 7 ianuarie, credincioșii ortodocși prăznuiesc Soborul Sfântului Ioan Botezătorul. Istoria sărbătorii

La 7 ianuarie, credincioșii ortodocși prăznuiesc Soborul Sfântului Ioan Botezătorul. Istoria sărbătorii

07 Ianuarie 2018 - 

În fiecare an, în data de 7 ianuarie, a doua zi după Bobotează, credincioșii ortodocși îl prăznuiesc pe Sfântul Ioan Botezătorul, Înaintemergătorul Domnului Iisus, proorocul care L-a botezat pe fiul lui Dumnezeu în râul Iordan. Sfântul Ioan este ultimul profet de seamă din Vechiul Testament și el face trecerea spre etapa Noului Testament. Din sfintele evanghelii aflăm că Sfântul Ioan a predicat doar pe malul acestui râu și pe cei care veneau aici îi îndemna la pocăinţă şi să se boteze pentru iertarea păcatelor.

Istoria sărbătorii

Ioan s-a născut în familia preotului Zaharia.

Ioan s-a născut în cetatea Orini, în familia preotului Zaharia, ca rod  al rugăciunilor și postului împlinite de părinții săi: Zaharia și Elisabeta. Deşi erau drepţi în faţa lui Dumnezeu, preotul Zaharia și soția sa Elisabeta nu aveau copii până la bătrâneţe, iar la poporul evreu, era un mare blestem pentru familiile care nu aveau urmaşi. De aceea, deseori, nici jertfele acestor familii nu erau primite la Templu. Totuși, preotul Zaharia nu şi-a pierdut speranţa; el se ruga insistent împreună cu soţia sa la Dumnezeu să le binecuvânteze viaţa cu un copil.

Arhanghelul Gavriil i-a vestit preotului Zaharia că va avea un copil  

După rugăciunile insistente, vestea referitoarea la naşterea unui fiu, atât de dorit, i-a fost adusă preotului Zaharia de Arhanghelul Gavriil, când  acesta slujea în Templu. Atunci, Arhanghelul Gavriil i-a vestit preotului că Dumnezeu îi va dărui un prunc care se va numi Ioan. Totuși, preotul Zaharia n-a crezut că  dorința lui se va împlini  în curând.  De aceea, necredința lui a fost pedepsită temporar de Dumnezeu: el a rămas mut până la naşterea fiului său.

Pustia a fost  cea mai înaltă școală duhovnicească pentru Ioan  

Evangheliile menţionează că , înainte de naşterea sa, Ioan a fost ales de Dumnezeu şi vestit de prooroci ca, din fragedă pruncie, să sufere, să trăiască în munţi, în linişte, în post şi în singurătate. Pustia a fost pentru Ioan cea mai înaltă şcoală de formare duhovnicească şi l-a  pregătit pentru a fi Prooroc şi Înaintemergator, propovăduitor al pocăinţei şi botezător al lui Hristos.

”Iisus este mielul lui Dumnezeu” , spunea Ioan în fața mulțimii

Iisus a venit la râul Iordan şi i-a cerut Sfântului Ioan să fie botezat. Văzându-L, Botezătorul a zis către mulţime: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii. Acesta este cel despre Care eu am zis: După mine vine un bărbat Care a fost înainte de mine, fiindcă mai înainte de mine era. Şi eu nu-L ştiam; dar ca să fie arătat lui Israel, de aceea am venit eu, botezând cu apă ”(Ioan 1, 29-31).

Ioan a propovăduit pocăinţa în pustie

După Botezul Domnului, Dumnezeu l-a trimis pe Ioan să-L propovaduiasca pe Mesia, să propovăduiască pocăinţa în pustie şi nu în Ierusalim, în mijlocul mulţimii. În acest fel, când oamenii veneau de bunăvoie în pustie să-l asculte pe Ioan şi să-i urmeze învăţătura, atunci pocăinţa lor era de bunăvoie , iar roadele au fost  mai bogate, spun sfinţii părinţi.

Ioan a înţeles existenţa Sfintei Treimi

Sfântul Ioan Botezătorul a avut marea bucurie de a vedea pentru prima dată Duhul Sfânt, ca pe un porumbel coborându-se peste fiul lui Dumnezeu. Şi mai mult decât atât, Ioan a înţeles existenţa Sfintei Treimi: ” Să ne botezăm pentru că Sfânta Treime este cea care ne-a arătat schimbarea, sfinţirea şi restaurarea lumii. Nu numai Hristos a fost cel care a participat la această lucrare, ci şi Duhul Sfânt şi Tatăl care L-a arătat lumii pe fiul său. Iisus s-a botezat, pentru ca noi să ne botezăm”.

Ioan era un model de pocăinţă şi de puritate

Sfântul Ioan era un model de pocăinţă, de înfrânare şi de puritate, un predicator ascet care a activat în preajma Iordanului. În predicile sale, Ioan a pledat pentru pocăinţă şi nu l-a scutit de critici nici pe regele Irod Antipa, pentru adulterul cu Irodiada, soţia fratelui său vitreg, Filip.

Vorbele moralizatoare i-au grăbit sfârșitul tragic  

Vorbele moralizatoare ale Botezătorului, adresate regelui, au rămas în istoria creştinătăţii : „ Nu ţi se cade ţie, să iei de soţie pe femeia fratelui tău, Filip!”.  După aceste critici, regele l-a întemniţat pe Sfântul Ioan, iar Irodiada a pus la cale o răzbunarea cumplită. La o petrecere, când regele şi-a sărbătorit cu mare fast ziua de naştere, la îndemnul Irodiadei, fiica acesteia, Salomeea, a dansat în faţa oaspeţilor şi a tatălui său vitreg, Irod Antipa. Ameţit de vin, Irod i-a promis Salomeei că poate să-i îndeplinească orice dorinţă. Atunci, sfătuită de mama sa, tânăra i-a cerut regelui Irod capul Proorocului Ioan. Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan a fost ucis prin decapitare în aceeaşi seară, iar capul lui i-a fost adus Salomeei, ca un trofeu, pe o tavă. În sens duhovnicesc, pentru creştinătate, Sfântul Ioan continuă să fie considerat Înaintemergătorul Domnului.

„Sfântul Ioan  este ultimul şi cel mai de seamă prooroc al Vechiului Testament, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului Iisus Hristos. Sfâtul Ioan Botezătorul este o personalitate de excepţie, gata de jertfă, suflet nobil  cu o ţinută morală vrednică de admiraţie, necruţător cu cei păcătoşi , chiar şi cu regele din acea vreme Irod Antipa, care trăia în desfrâu cu Irodiada, soţia fratelui său vitreg. De la această critică i s-a tras şi sfârşitul tragic. Pentru personalitatea sa bine conturată, pentru virtuţile alese dumnezeieşti, Biserica i-a rânduit mai multe zile de pomenire , cele mai importante fiind: pe 7 ianuarie,  când se prăznuieşte Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul şi Înaintemergătorul Domnului ( în sobor Sfântul este sărbătorit de oameni împreună cu îngerii); pe 24 iunie- ziua Naşterii sale (Sânzienele, în tradiţia populară) şi pe 29 august- decapitarea Sa (Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul)”, precizează părintele Valentin Fotescu, Doctor în Teologie,  preot la Biserica Sfânta Vineri Nouă din Bucureşti (Bulevardul Nicolae Titulescu).   

Lasă un comentariu