Evenimentul zilei

Lun12112017

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Interviu VIDEO INTERVIU EXCLUSIV, Siegfried Mureșan despre cele 100 de milioane de euro: „Dacă autoritățile nu vor mai fi o piedică în calea dorinței noastre de a ajuta cetățenii R. Moldova, atunci negocierile se vor încheia și banii vor putea ajunge rapid”

VIDEO INTERVIU EXCLUSIV, Siegfried Mureșan despre cele 100 de milioane de euro: „Dacă autoritățile nu vor mai fi o piedică în calea dorinței noastre de a ajuta cetățenii R. Moldova, atunci negocierile se vor încheia și banii vor putea ajunge rapid” Recomandat

30 Mai 2017 - 

Europarlamentarul Siegfried Mureșan a acordat un interviu în exclusivitate pentru EvZ Moldova, în care a vorbit despre când anume ar putea ajunge cele 100 de milioane de euro de la Bruxelles către Chișinău și ce anume împiedică acest lucru. De asemenea, acesta a transmis un mesaj tranșant către actuala putere de la Chișinău în sensul schimbării actualului sistem de vot, dar și în ceea ce privește lupta anticorupție. Redăm în continuare interviul integral cu purtătorul de cuvânt al celei mai mari familii politice de la nivel european, Partidul Popular European (PPE).

Media

video credit: Claudiu Zamfir

Pentru început, aș dori să clarificăm unele aspecte legate de amânarea împrumutului de 100 de milioane din partea UE către Chișinău. Este o decizie tehnică sau una politică?

Este o decizie politică luată de către oameni politici din Parlamentul European, și anume Comisia Europeană a propus a începutul anului alocarea a 100 de milioane de euro Republicii Moldova. Acestei propuneri a CE, cele două organe legislative ale UE – PE și Consiliul de miniștrii al UE – trebuie să-i dea undă verde în anumite condiții. Noi am spus inițial: da, vrem ca acești bani să ajungă în R. Moldova cât mai rapid cu anumite condiții clare legate de combaterea corupției, combaterea spălării banilor, statul de drept, o justiție independentă și asta înseamnă lege egală pentru toți.

În timpul în care noi de aflam în timpul acestui proces decizional, în R. Moldova are loc dezbaterea privind schimbarea sistemului electoral, unde am spus că vom aștepta avizul Comisiei de la Veneția pentru a vedea dacă schimbările propuse la nivel electoral sunt în concordanță cu standardele democratice și dacă autoritățile respectă avizul Comisiei de la Veneția și de aceea a fost o decizie politică care spune: vrem să dăm bani, dar condiționalitățile sunt clare, sunt definite acolo extrem de clar pe justiție și pe combaterea corupție. În plus, așteptăm să vedem ce se întâmplă cu sistemul uninominal de vot. Deci, este o decizie politică.

Credeți că puterea de la Chișinău va îndeplini întocmai recomandările Comisiei de la Veneția? Deoarece coordonatorul coaliției de guvernare și liderul PD, Vlad Plahotniuc, s-a ante pronunțat pe această chestiune ca fiind totuși o decizie suverană a R. Moldova?

Comisia de la Veneția este organul abilitat și este organismul în care se află cea mai multă expertiză legată de legislație electorală și de aceea așteptarea noastră este ca autoritățile de la Chișinău să țină cont de acest aviz și să îndeplinească de la A la Z toate condițiile. Dacă vor face asta, fondurile europene, acele 100 de milioane de euro, vor curge imediat și neîntârziat spre Chișinău. Dacă autoritățile nu vor ține cont de asta, nu vom mai puteam garanta nimic. Noi avem banii, dorim ca ei să ajungă cât mai repede la Chișinău, totul depinde de guvern.

Dacă ne-am imagina totuși și acest scenariu pozitiv, în care guvernul de la Chișinău chiar ar respecta recomandările Comisiei de la Veneția, în cât timp ar putea ajunge în R. Moldova prima tranșă din aceste 100 de milioane?

În câteva săptămâni de zile, dacă guvernul nu ar fi inițiat dezbaterea despre schimbarea sistemului electoral (cu unul mixt -n.r.), cred că în momentul de față banii ar fi fost deja în drum spre Republica Moldova.

Dacă am vorbi de un 15 iunie, dată la care Comisie de la Veneția ar trebui să emită avizul, asta înseamnă că, în iulie, Chișinăul ar putea avea banii?

Noi vom trebui să încheiem negocierile între Consiliul și Parlament, dar dacă autoritățile nu vor mai fi o piedică în calea dorinței noastre de a ajuta cetățenii R. Moldova, atunci negocierile se vor încheia rapid și banii vor putea ajunge rapid. Nu vreau să promit acum că va fi iulie, dar dacă autoritățile își fac treaba și țin cont de avizul Comisiei de la Veneția, pot promite că și noi ne vom face treaba cât mai repede în Parlament și vom pune presiune și pe Consiliul de miniștrii ca banii să ajungă cât mai repede în R. Moldova.

Până în prezent, donatorii și creditorii R. Moldova, au reacționat în consens. Mă refer aici la UE, FMI și București. Ar putea fi angrenate și alte amânări din partea acestora?

Criteriile pentru FMI sunt diferite față de criteriile pe care le impune UE pentru că relația dintre FMI și R. Moldova este o relație pur economică. Relația dintre UE și R. Moldova este mult mai profundă. Noi vrem și îmbunătățire statului în R. Moldova, vrem o justiție dreaptă. Atașamentul nostru pentru R. Moldova este profund, de aceea relația dintre R. Moldova și UE este diferită. Dar, noi am spus mereu în trecut că, dacă FMI-ul va da un certificat de bună purtare economică guvernului de la Chișinău, atunci suntem și noi dispuși să ajutăm financiar. FMI-ul a dat acel certificat, anul trecut, de aceea suntem și noi dispuși să ajutăm R. Moldova cât mai rapid.

Deci, nu poate fi pus semnul egal între FMI și UE, de vreme ce noi avem o relație mult mai adâncă, mult mai largă, mult mai complexă. Angajamentul nostru în R. Moldova este mult mai amplu, inclusiv financiar. Este clar că există o corelare între cele două. Unda verde de la FMI ne ajută pe noi să dăm banii, iar dacă noi acum avem semne de între bare legate de standardele democratice, evident acest lucru va constitui un semnal negativ nu numai pentru FMI, ci și pentru toți investitorii străini care sunt pregătiți să meargă în R. Moldova să creeze locuri de muncă acolo. Se vor gândi de două ori înainte de a merge, de aceea sper ca guvernul să nu meargă pe acest drum (al nerespectării condițiilor convenite cu donatorii internaționali -n.r.).

Cu toate aceste reforme care s-au realizat la Chișinău, în marea lor parte doar pe hârtie, se poate încadra R. Moldova în conceptul european de stat democratic?

Până în momentul de față, da.

Există o dezbatere la Chișinău: pe o parte, puterea vorbește de reformarea justiției și lupta anticorupție și pe de cealaltă parte, se discută despre epurări politice și întărirea unui sistem autocrat? Cum se vede de la Bruxelles?

Noi am cerut întotdeauna o justiție puternică, independentă și lege egală pentru toți. Indiferent dacă ești om politic sau cetățean. Dacă ești om politic de la un partid de guvernare sau din opoziție, legea să fie egală pentru toți. Aplicarea legii, în principal, împotriva oamenilor politici din opoziție, nu înseamnă o justiție puternică, independentă. Noi nu vom comenta niciodată cazuri individuale, eu nu o voi face, trebuie ca sistemul în ansamblu să funcționeze și mesajul pentru pentru oamenii politici de la Chișinău este următorul: lupta împotriva corupției va fi câștigată în R. Moldova, așa cum a fost câștigată și în România. Și în România, în anii 2000-2004, se decideau la partid dosarele care să fie trimise în instanță.

Acele vremuri au trecut demult, chiar dacă oamenii politici nu și-au imaginat niciodată că acele vremuri vor trece. Așa cum Uniunea Europeană a reușit în combaterea corupției în Europa Centrală și Est, în Polonia, în Cehia, în România în Bulgaria, așa va reuși și în Republica Moldova. În R. Moldova s-ar putea să mai dureze, așa cum a durat și la noi (în România -n.r.), dar această luptă va fi indiscutabil câștigată. Acei oameni politici sau de afaceri care cred că această luptă nu va fi câștigată de către statul de drept se înșală și vor pierde la sfârșit.

Ce partide credeți că ar fi avantajate de sistemul de vot uninominal sau mixt în R. Moldova? În cazul ambelor scenarii, cum apreciați șansele partidelor extraparlamentare de opoziție și de orientare proeuropeană?

Nu trebuie să faci un anume sistem de vot pentru un anumit partid. Acesta este un semn de lipsă de maturitate a democrației, ci pur și simplu sistem de vot trebuie să servească țara în ansamblu, ținând cont că în R. Moldova o mare parte a populației trăiește în diaspora, ținând cont de structura teritorial-administrativă. Ținând cont de Transnistria. Pur și simplu trebuie găsit acel sistem de vot bun pentru țară, stabilit în mod consensual de partidele de opoziție, de partidele de la guvernare și decis cu impact pe termen lung, nu imediat.

De aceea, mesajul pentru pentru guvern este următorul: dacă dorinți într-adevăr să reformați sistemul de vot de restul cetățeanului și să-l puneți pe baze solide, pe termen lung, începeți această dezbatere cu următoarea afirmație: „nu vom modifica sistemul de vot pentru alegerile di n 2018, doar pentru cele din 2022, o vom face cumpătat, pe termen lung, și vrem un sistem de vot bun pentru țară, nu pentru noi!”

Vă mulțumim!

 A consemnat de la Bruxelles, Mădălin Necșuțu

Lasă un comentariu