Evenimentul zilei

Sam11252017

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Interviu EXCLUSIV EVZ. În curând, „o formă trilaterală de comunicare economică sub o altă titulatură” - Interviu cu CONSTANTIN VIERU, PREȘEDINTELE CBCI REPUBLICA MOLDOVA-ROMÂNIA

EXCLUSIV EVZ. În curând, „o formă trilaterală de comunicare economică sub o altă titulatură” - Interviu cu CONSTANTIN VIERU, PREȘEDINTELE CBCI REPUBLICA MOLDOVA-ROMÂNIA Recomandat

23 Octombrie 2017 - 

Președintele Camerei Bilaterale de Comerț și Industrie  (CBCI) Republica Moldova– România, Constantin Vieru, atras fiind de conceptul unui business internațional, a reușit împreună cu o echipă de nouă persoane  (entități juridice si fizice), după o muncă de șapte luni, crearea unui mediu propice investițiilor axate pe Republica Moldova și România. Astfel, la data de 13.06.2014 ia ființă Camera Bilaterală de Comerț și Industrie Republica Moldova – România, o organizație autonomă, neguvernamentală, apolitică, cu personalitate juridică, de utilitate publică. La numai un an, în data de 18.07.2015, primește susținerea ambelor guverne aflate pe cele două maluri ale Prutului. După o muncă de doi ani, reusește să adune oficialități și oameni de afaceri pentru transformarea oportunităţilor economice dintre cele două ţări în realizări concrete şi eficiente pentru mediul de afaceri.

Evz: Care sunt oportunitățile economice oferite de către Republica Moldova României? 

CONSTANTIN VIERU: Dacă privim oportunitățile din punct de vedere economic, în primul rând, observăm o serie de ingrediente vitale dezvoltării oricărui tip de afacere: 

1.Limba comună, lucru vital în comunicarea cu piața economică din Republica Moldova;

2.Aspectul juridic și fiscal asemănător celui din România, în proporție de peste 90%;

3.Salarizarea pieței de muncă se află la un nivel mai scăzut decât în România;

4.Accesul la un areal nou de forță de muncă; 

5.Oportunități nișate de genul zonelor economice libere (zone ce beneficiază de o serie de facilități fiscale conforme cu nivelul investiției);

6.Oportunități de finanțare prin intermediul entităților financiar bancare de genul BERD (Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare), Banca Mondială etc.

7.Posibilitatea de extindere ulterioară prin intermediul Republicii Moldova către noi piețe din spațiul CSI, un spațiu extrem de puțin valorificat în ultimii 27 de ani; 

8.În final, poate, cel mai important lucru este disponibilitatea și dorința climatului administrativ local de a încuraja și susține atât investitorii români, cât și investitorii străini aflați pe teritoriul României (exemplul cel mai elocvent este dat de zona din industria automotive, urmat la mică distanță de zona retailerilor internaționali – Kaufland etc.)

  Din punct de vedere administrativ (politic), observăm o deschidere fără precedent a Republicii Moldova printr-o serie de evenimente de promovare, atât prin intermediul ambasadelor, cât și prin intermediul ONG-urilor, evenimente menite să promoveze oportunitățile economice oferite cu scop de atragere a investitorilor din zona euro. 

Dar oportunitățile economice oferite de către România Republicii Moldova? 

CONSTANTIN VIERU: Din punctul meu de vedere, trebuie să tratăm din două unghiuri diferite, dar complementare, susținerea oferită de România ca stat soră și susținerea României ca țară membră a Uniunii Europene.

România ca stat soră își evidentiază susținerea în următoarele feluri:

- facilitarea mult mai ușoară a obținerii cetățeniei Române, cetățenie ce se poate traduce din punct de vedere economic prin șansele oferite viitoarelor potențiale IMM-uri la o piață economică stabilă cu acces la diverse finanțări și granturi;

- garanții în proporție de 80% oferite de către Fondul Național de Contragarantare al României companiilor românești ce doresc să investească în Republica Moldova;

- acces gratuit la învățământ pentru cetățenii din Republica Moldova;

- interconectarea la alte rețele energetice, lucru vital în dezvoltarea oricărei țări (concurența creează scăderea prețurilor, lucru resimțit imediat atât de către cetățenii din mediul privat, cât și prin facturi scăzute pentru companiile prestatoare de diverse servicii)

- Suport oferit privind armonizările legislative pe aproape toate ramurile administrative, traduse economic prin șansele pe care ulterior Republica Moldova le oferă companiilor ce doresc să investească, astfel încât, în final, acești potențiali investitori să creeze concurență și, implicit, servicii și produse de calitate superioară etc.

Pe de altă parte, România, privită din punct de vedere unitar, membră a Uniunii Europene, oferă suport și susținere Republicii Moldova, în primul rând, prin liberalizarea piețelor de consum, accesul mult mai facil la distribuția produselor fabricate în Republica Moldova, libertatea de circulație etc.

Și pentru public, care sunt aceste oportunități?

CONSTANTIN VIERU: Interconectivitatea economică dintre România și Republica Moldova este resimțită în principal de consumatorul final, publicul, prin accesul la produse și servicii cu un nivel ridicat al calității, ce în timp creează în rândul fiecărui cetățean dorința de a primi, dar și de a oferi produse din ce în ce mai competitive din punct de vedere economic.

Putem vorbi despre un mediu de afaceri stabil, coerent și transparent, favorabil dezvoltării durabile a economiei, inclusiv prin promovarea unor inițiative legislative benefice pentru mediul de afaceri?

CONSTANTIN VIERU: Este ușor de zis DA. Dar, în realitate este greu să identifici acele argumente pozitive. Mai bine suntem realiști și comentăm ceea ce se întâmplă cu adevărat atât în România, cât și în Republica Moldova… și, poate, chiar în spațiul est-european. 

Privind, vom vedea că, începând cu anii ’90 și până în prezent, asistăm la o instabilitate, la drept vorbind, în scădere de proporții, atât economică, precum și socială. Evident că important e să privești din toate unghiurile și găsești acel echilibru între risc și marja de profit, clar vizibilă în rândul companiilor ce își relocă fabricile de producție din vestul și sud-vestul Europei în zonele noastre.

Cred că este momentul să dăm dovadă de inteligență și să exploatăm la maxim acest lucru, creându-ne oportunități de dezvoltare, fie prin scăderea procentului șomajului, fie prin calificarea personalului - calificare necesară susținerii business-urilor transferate, ca, în final, să putem să oferim alternative pe mai multe domenii de activitate necesare marilor dezvoltatori ce fug din țările native spre alte țări cu profitabilități crescute.

În concluzie, pot afirma că ține doar de noi (România și Republica Moldova) să ne creăm un mediu stabil și să ne facem atractivi în fața potențialilor investitori, într-un timp cât mai scurt, implicând orice formă de optimizare, atât legislativă, cât și profesional atractivă.

Există un cadru propice de comunicare şi dezvoltare a relaţiilor dintre operatorii economici de pe cele două maluri ale Prutului?

CONSTANTIN VIERU: Mă voi repeta, dar consider vital reiterarea faptului că ține doar de noi să creăm cât mai multe poduri de interconectivitate economică în mediul de business, să exploatăm cadrele existente și să pretindem o dezvoltare continuă.

Nu este suficient să marșăm doar prin intermediul canalelor existente, ci trebuie să găsim în permanență noi și noi modalități de apropiere economică. Privim în jurul nostru pe arealul geopolitic și urmărim ca doar uniți reușim să ne ajutăm să creștem reciproc.

Ați afirmat că evenimentul „Excelență în Business” reprezintă primul dintr-o serie de evenimente. Ce alte evenimente urmează? 

CONSTANTIN VIERU: Așa cum am menționat și în cadrul conferintei „Excelență în Business”, sub acest format doresc să creez o serie de apropieri între mediul de afaceri din cele două țări și să fac vizibile oportunitățile economice oferite de Republica Moldova companiilor prezente pe teritoriul României.

În următoarea perioadă, voi încerca organizarea acestui tip de comunicare pe teritoriul Republicii Moldova, la Chișinău, dedicat în special companiilor care doresc să-și găsească omologii sau domeniile de activitate în partea stângă a Prutului.

Dar, așa cum am menționat și în cele de mai sus, consider vital ca acţiunile comune realizate de  Republica Moldova și România să-și găsească ecoul în rândul țărilor partenere acestora. Deci, vă dezvălui un mic secret: urmează în cel mai scurt timp o formă trilaterală de comunicare economică sub o altă titulatură între Republica Moldova, România, dar și o altă forță economică accesibilă amândurora. Mai multe nu vă pot spune, acum... În schimb, promit că voi reveni cu detalii pe această temă.

Care sunt șansele de creștere a capacității de export a întreprinderilor moldovenești în România?

CONSTANTIN VIERU: Nu cred că există companie care să reușească să-și extindă capacitățile de producție și, implicit, profitabilitatea până nu reusește să-și armonizeze întreg procesul la aria/țara/regiunea dorită. 

Creșterea exporturilor companiilor din Republica Moldova trebuie făcută nu doar prin exporturi directe în Romania, ci folosind România ca pe o poartă spre țări apropiate acesteia, țări din Uniunea Europeană.

Putem vorbi despre dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung?

CONSTANTIN VIERU: Personal, consider că finanțările mediului privat nu reprezintă o soluție totală sau mai bine spus o soluție unică. Da, ajută, dar cred că mai important este „să-l înveți pe om să pescuiască”. Mai bine învățăm companiile cum pot să producă eficient necesarul de servicii, cum să-și externalizeze aspectele ce costă prea mult și să învățăm să gândim că trebuie să facem parte dintr-un angrenaj mai mare. Piața economică e într-o evoluție continuă și, da, cred că suntem suficient de maturi ca piață încât să nu mai privim la alții, ci mai degrabă să privim la cei pe care alții îi privesc, să învățăm să evoluam mai repede, să urcăm câte două trepte.

Cât sunt de apreciate produsele moldovenești de către antreprenorii și consumatorii din România?

CONSTANTIN VIERU: În goana României spre dezvoltare și europenizare, nu am fost atenți la unele aspecte ce țin de propriile produse, am preferat cantitate în loc de calitate. Gustând produsele oferite de Republica Moldova, constatăm, cu nostalgie, regăsirea gusturilor cu care am crescut și, inevitabil, creăm o ușoară dependență de acestea. Deci, da, sunt apreciate, binevenite și, mai mult decât atât, servesc ca model în rândul celor care încep să pună valoare adaugată pe producția de produse de calitate în cantități limitate.

O ultimă întrebare. Credeți că ați făcut tot ceea ce se poate pentru cooperarea economică? Ce ar mai trebui făcut?

CONSTANTIN VIERU: Așa cum am menționat și anterior, nu cred că există un semn cu stop, nu cred că putem să ne mulțumim cu ceea ce am făcut până acum. Lucrurile se schimbă constant, piața de cerere și ofertă devine din ce în ce mai volatilă, încât doar prin noi și noi abordări de cooperare, prin acele acţiuni menționate anterior, vom putea să devenim o forță și vom putea concura cu ceea ce oferă mediul economic din jurul nostru.

CARTE DE VIZITĂ

CONSTANTIN VIERU

născut în data de 18.06.1987, absolvent al Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” Iași (Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației), masterand al Universității „Alexandru Ioan Cuza” - Iași (Managementul Resurselor Umane). Deși tindea către zona tehnică (robotică, inteligența artificială, nanotehnologii etc.) pe parcursul studiilor a reușit să-și dezvolte albilitățile antreprenoriale administrând diverse domenii (construcții, IT, recrutare și plasare de personal, brokeraj etc.), iar în 2014 să înființeze Camera Bilaterală de Comerț și Industrie Republica Moldova – România unde, actualmente, este președinte.

 

 

Lasă un comentariu