Evenimentul zilei

Ma12112018

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

Back Sunteți aici:Special Media Consumatorii de media au dreptul să ceară de la jurnaliști produse de calitate

Consumatorii de media au dreptul să ceară de la jurnaliști produse de calitate

28 Februarie 2018 - 

Consiliul de Presă a desfășurat o nouă ședință a Clubului de discuții la tema eticii și a responsabilității jurnaliștilor „De unde ne informăm? Obligațiile deontologice ale jurnaliștilor”. În cadrul întâlnirii care a avut loc în incinta bibliotecii publice raionale din Dondușeni, participanții au aflat mai multe despre obligațiile jurnaliștilor și drepturile consumatorilor de produse mediatice. 

„Jurnaliștii mai sunt numiți „câini de pază ai democrației”, ei au mai multe drepturi și sunt protejați de societate și de lege, deoarece se presupune că au mandat din partea publicului să asigure informarea cetățenilor. Însă, jurnaliștii nu au numai drepturi, ci și obligații deontologice și legale. Ei trebuie să ne furnizeze informații de calitate, adică obiective, așa cum prevede Codul deontologic al jurnalistului, de care trebuie să se ghideze orice profesionist din domeniul mass-media. Jurnalistul trebuie să urmărească interesul public, modul în care sunt utilizate fondurile publice, cum funcționează autoritățile, să protejeze și să promoveze drepturile omului. În activitatea lor, jurnaliștii nu trebuie să uite că orice persoană are dreptul la demnitate și la viață privată, cei bănuiți sau acuzați au dreptul la replică, iar prezumția nevinovăției trebuie respectată, că minorii care se află în situații cu conotație negativă trebuie protejați în mod deosebit etc.”, a precizat Petru Macovei, secretarul Consiliului de Presă. 

Potrivit unui comunicat emis de Consiliul de Presă, participanții la Clubul de discuții au analizat mai multe cazuri de încălcare a Codului deontologic al jurnalistului și au aflat cum își pot apăra drepturile dacă acestea sunt încălcate de mass-media. „Sunt câteva posibilități în astfel de cazuri – le cerem jurnaliștilor să-și corecteze greșeala; depunem o plângere la Consiliul de Presă sau la Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), sau ne adresăm în instanța de judecată”, a menționat Petru Macovei, explicând care este modalitatea de depunere a plângerilor și care sunt competențele Consiliului de Presă și ale CCA.

La rândul lor, unii participanți la întâlnire au precizat că nu cunoșteau ce drepturi au consumatorii de produse media și unde se pot adresa în cazurile în care jurnaliștii încalcă normele deontologice. „Nu e bine când jurnaliștii prezintă informația părtinitor sau chiar mint. După ce am auzit și văzut astăzi, voi fi și mai atentă la informațiile citite, le voi analiza mai critic, în special cele de pe rețelele sociale”, ne-a spus Oxana Caramiș. „De multe ori văd la știri anumite informații care cred că n-ar trebui arătate. Mă refer la știrile despre oameni care trec prin diferite momente grele – violuri, bătăi sau accidente, boli, ei deja suferă, nu trebuie să-i mai arate minute întregi și la televizor sau pe Internet, cred că asta le încalcă drepturile”, consideră Svetlana Dolghieru. 

Clubul de discuții la tema eticii și a responsabilității jurnaliștilor face parte dintr-un șir de activități care urmăresc scopul de a informa consumatorii de media despre drepturile lor și de a-i familiariza cu rolul și misiunea Consiliului de Presă ca structură de autoreglementare jurnalistică.

 

Lasă un comentariu