Evenimentul zilei

Mie06192019

ActualizatMie, 15 Mai 2013 12pm

×

Avertizare

JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 56

Back Sunteți aici:Special Reportaj „Sicrie” pe roți pe drumurile din Chișinău

„Sicrie” pe roți pe drumurile din Chișinău Recomandat

04 Decembrie 2014 - 

Ne riscăm viaţa, zilnic, în autobuze cu termen de exploatare expirat

Locuitorii capitalei sunt transportați zilnic cu autobuze „istorice”. 85 la sută dintre autobuzele de la Parcul Urban de Autobuze trebuiesc înlocuite. Acestea necesită reparații zilnice. Astfel, fiecare al doilea autobuz care circulă pe liniile din capitală este retras zilnic de pe cursă. Deși încă în 2012 s-a anunțat că vor fi cumpărate circa 100 de autobuze noi, însă nu s-a făcut nimic în acest sens. 

Administrația Parcului Urban de Autobuze susține că mașinile sunt testate tehnic de două ori pe an. Un proiect de decizie cu privire la renovarea Parcului Urban de Autobuze a fost trimis din nou la reexaminare de către Consiliul Municipal (CMC). Administraţia Parcului Urban de Autobuze susţine că întreprinderea nu are bani pentru a cumpăra unităţi de transport noi. „Dacă anul precedent am cheltuit opt milioane și jumătate, în acest an vom cheltui până la sfârşitul anului 10 milioane doar pe piese de schimb pentru autobuze. În acest context, este necesar ca Consiliul Municipal să revină la proiectul de renovare a materialului rulant al întreprinderii”, spune Iacob Capcelea, directorul Parcului Urban de Autobuze.

Termenul de exploatare a unui autobuz este de opt ani. Dintre cele 138 de autobuze, 18 au o vechime de 25 de ani, iar 50 – de 16 ani. De asemenea, au termenul de exploatare depășit și 50 de autobuze procurate în 2004. Această perioadă expiră și la alte 20 de vehicule cumpărate în 2006. 

La ședința operativă din această săptămână, responsabilii au anunțat că, pe lângă troleibuze, Întreprinderea Regia Transport Electric (RTEC) ar putea să asambleze la Chişinău şi autobuze. Anunţul a fost făcut chiar de către directorul RTEC, Gheorghe Morgoci. „Împreună cu şeful Parcului Urban de Autobuze, Iacob Capcelea, după vizita noastră la Minsk, am creat un grup de lucru şi am discutat acest subiect. Voi prezenta în acest sens un raport detaliat. Important e că există această posibilitate”, a declarat Morgoci. 

Potrivit, autorităţilor municipale, pentru reînnoirea parcului de autobuze sunt necesare investiţii de cel puţin cinci milioane de euro.

100 de autobuze se cumpărau încă din 2012

În 2012, la una dintre ședințele operative primarul, Dorin Chirtoacă a anunțat de intenția de achiziţionare a 100 de autobuze, pentru a înlocui unităţile vechi ale Parcului Urban de Autobuze din Chişinău. „Autobuzele pe care intenționăm să le procurăm vor fi după modelul celor două, pe care municipalitatea le-a achiziționat în vară din Norvegia”, a spus atunci Dorin Chirtoacă. Pentru ca municipalitatea să achiziționeze autobuzele respective, era nevoie și de susținerea Consiliului Municipal Chișinău. Consilierii municipali au declarat însă că condițiile pe care le propun creditorii ar putea face și un mai mare rău întreprinderii. 

În vara anului 2012, Primăria a procurat două autobuze, cu capacitatea de transportare a 100 de pasageri, „la mâna a doua” din Norvegia, la un preţ de 14 mii de euro fiecare. Acestea au fost repartizate pe rutele 39, care merge spre satul Bâc, şi 24, care face legătura cu satul Coloniţa. Parcul Urban de Autobuze numără în prezent 138 de unităţi din necesarul de 350 de autobuze.

Au crescut veniurile

După o săptămână de când microbuzele de linie din capitală au început să circule pe itinerare noi, venitul Parcului Urban de Autobuze și al Regiei Transport Electric s-a majorat esențial. Directorul Parcului Urban de Autobuze, Iacob Capcelea, a menționat că pe linii sunt scoase 136 de unități de transport. „Acumulările s-au majorat cu 26%, iar la rutele nr.19 și 26 practic s-a triplat”, a precizat Iacob Capcelea.

Istoricul Parcului Urban de Autobuze

Întreprinderea „Parcul Urban de Autobuze” a fost fondată în septembrie 1955, fiind amplasată la bariera Sculeni, apoi fiind transferată în Centrul oraşului (în perimetrul actualei Autogări Centrale). Iniţial, întreprinderea nou formată dispunea de circa 40 de autobuze de tip vechi „ZIS” şi „PAZ” şi peste 200 de angajaţi. În perioada anilor 1966–1979, întreprinderea se dotează cu autobuze de tip „LiAZ 677” şi „LAZ 695”. Începând cu anul 1975, dotarea tehnică se face cu autobuze mai confortabile, de capacitate sporită, cu motor Diesel „IKARUS 260, 280”. Numărul unităţilor auto a crescut până la 350 de autobuze, volumul de transport constituind circa 55,0–65,0 de milioane de călători. Termenul de exploatare a unui autobuz este de opt ani. Dintre cele 138 de autobuze, 18 au o vechime de 25 de ani, iar 50 – de 16 ani.

 

 

 

 

Lasă un comentariu